1062

klanten beoordelen ons met een

9,3

!
Mail ons
0
Meer informatie?
Venster sluiten ×
Meer informatie?
Mijn favorieten
Je hebt geen favorieten.

Verkopen via stille verkoop? En dus niet de actieve markt op... Is dit aan te raden?

In deze krappe woningmarkt is er een overvloed aan vraag en een schaarste aan aanbod. Sta jij op het punt om je woning te verkopen? Dan is dat natuurlijk een prettige marktontwikkeling. Het kan zomaar zijn dat er een paar potentiƫle kopers op de loer liggen.

Verkopen via stille verkoop? En dus niet de actieve markt op... Is dit aan te raden?

En dat er al zoekers zijn in het zoekersbestand die rechtstreeks gebeld kunnen worden, zonder het maken van foto's en actieve verkoop. 
Maar wat is nu wijsheid? Verkoop jij liever je woning in de stille verkoop of is het wijzer om actief 'alle' kanalen uit te zetten?

Mark Bikker, NVM-makelaar, schetst wat 'stille verkoop' inhoudt en wat de voor- en nadelen zijn. 



Wat is 'stille verkoop':

Stille verkoop is jouw woning verkopen zonder dat;

> een bord in de tuin wordt geplaatst;
> er aandacht voor de woning op (social) media wordt besteed;
> een presentatiefolder met informatie over de woning wordt opgemaakt;
> informatie over de woning op de site van Funda wordt geplaatst;
> informatie over de woning op onze site wordt geplaatst;

De voordelen van stille verkoop

> het verkennen van jouw verkoopmogelijkheden zowel qua looptijd als prijsstelling, zonder dat dit gepubliceerd wordt op kanalen;
> veelal minder bezichtigingen in jouw huis;
> verkoop in jouw eigen tempo;
> selectie van alleen serieuze kandidaten voor de woning;
> de zekerheid dat je de woning hebt verkocht.

De nadelen van stille verkoop

> geen zekerheid van de 'beste prijs', omdat het niet 'alle' kanalen heeft bereikt;
> langere verkoopperiode omdat de woning slechts aan een beperkt publiek wordt aangeboden;
> afhankelijkheid van de grootte en kwaliteit van het zoekers- en matchbestand en bereik van de gecontracteerde makelaar;
> zonder een presentatiefolder kun je geen gevoel overbrengen;
> de woning wordt niet via de sociale media, plaatselijke of landelijke bladen, de sites van Funda en van het makelaarskantoor of via een bord in de tuin gepresenteerd. Deze kanalen zijn juist belangrijk om in een overspannen markt het maximale verkoopresultaat te bereiken.

Dus, welke keuze moeten we nu maken? Wel of niet via 'stille verkoop'?

"Stille verkoop heeft zo zijn voor- en nadelen. Afhankelijk van jouw situatie is de keuze te bepalen. Wij als makelaar adviseren in de meeste verkoopsituaties de actieve verkoop, omdat je dan 'alle' kanalen inschakeld en zo de grootst mogelijke doelgroep wordt bereikt. De kans op het bereiken van de hoogst mogelijke vraagprijs met de beste voorwaarden wordt op deze manier bereikt." Aldus Mark Bikker. 
"Maar wil je meer rust, heb je geen zin al die publiciteit en bezichtigingen en kies je liever voor zekerheid van een snelle verkoop in plaats van de zekerheid voor de beste prijs? Dan is stille verkoop in jouw situatie de oplossing."

Wil je eens met ons sparren wat jij in jouw situatie past en hoe wij voor jou het beste ons vak kunnen uitoefenen? Neem contact op met één van onze 5 makelaars. Samen met jou maken wij graag vrijblijvend een stappenplan wat voor jouw woning en situatie de beste keuze is voor marktbenadering. 

Contact